Constanţa CRISTESCU Cronica muzicală on-line     HOME
Stagiune muzicală la Biblioteca Metropolitană Bucureşti
(Constanţa Cristescu, muzicolog – 7 decembrie 2009)
O iniţiativă care merită să fie popularizată este cea a Uniunii Interpreţilor, Coregrafilor şi Criticilor Muzicali din România, care a reuşit să îl coopteze pe directorul general al Bibliotecii Metropolitane din Bucureşti, prof. univ. dr. Florin Rotaru, să amenajeze pentru serate muzicale o sală în splendidul locaş de cultură, mai mult, să şi procure într-un timp foarte scurt un pian Yamaha cu coadă scurtă, o adevărată bijuterie sonoră.

Stagiunea camerală are ca generic După amiaza unui interpret, este prezentată de soprana Mirela Zafiri şi se desfăşoară bilunar, „luni la ora 5”. Mirela Zafiri s-a afirmat de data aceasta ca o strălucită prezentatoare de program, încântând publicul prin concizia prezentării personalităţilor şi a problematicii proiectată pentru după amiaza zilei de 30 noiembrie în faţa unui public select, avid de cultură şi artă.

După amiaza unui interpret din 30 noiembrie a cuprins două momente distincte:
1) inaugurarea pianului BMMS şi
2) lansarea volumelor omagiale Paul Constantinescu la centenarul naşterii marelui compozitor.

Florin Rotaru Ilinca Dumitrescu Ilinca Dumitrescu
Ilinca Dumitrescu şi Vasile Macovei Ilinca Dumitrescu şi Vasile Macovei Mirela Zafiri

Pianul bibliotecii a fost inaugurat printr-un recital extraordinar susţinut de pianista Ilinca Dumitrescu în colaborare cu fagotistul Vasile Macovei, care i-au aniversat muzical pe cei patru compozitori foarte apropiaţi sufleteşte tuturor melomanilor: Georg Friedrich Händel, Joseph Haydn, Isaac Albéniz şi Paul Constantinescu.

Concertul în sol minor de Händel ce a deschis recitalul a fost interpretat într-o excelentă transcripţie pentru fagot şi pian, în care pianul a acompaniat cu discreţie şi francheţe etalarea solistică plină de vervă şi strălucire a fagotului, favorizându-i prim-planul sonor.

În continuare, Ilinca Dumitrescu a făcut dovada strălucitei adaptări la stiluri şi ethosuri diferite, oferind publicului Sonata în mi minor pentru pian de Haydn, trei piese din Suita spaniolă pentru pian op. 47 de Albéniz (Tangou, Malaguena şi Cuba) şi Trei piese pentru pian (Joc, Cântec şi Toccata) de Paul Constantinescu. Am savurat eleganţa perlată în sunet strălucitor din interpretarea sonatei haydniene, patosul romantic şi plin de culoare intensă a repertoriului spaniol, deasemenea vigoarea şi nobleţea jocului ceremonios, lirismul reţinut în variaţiuni de caracter şi vivacitatea jocului de virtuozitate coregrafică românească proiectată pe claviatură.

Atmosfera a fost nemaipomenită: o veritabilă terapie muzicală şi satisfacţie culturală.

O picanterie poetică a lui Ion Brad despre pianul care s-a îndrăgostit de Ilinca Dumitrescu a produs râsete şi aplauze entuziaste, căci pianul a cântat nespus de frumos sub mângâierile degetelor măiestrei pianiste.

Au fost lansate în cadrul minunat cărturăresc al Biblitecii Metropolitane, de către criticul muzical Costin Tuchilă şi de către îngrijitoarea lor, distinsa pianistă, muzicologă şi profesoară Sanda Hîrlav-Maistorovici, volumele comemorative Paul Constantinescu intitulate:
Paul Constantinescu, Corespondenţă, scrisori şi portrete şi
Paul Constantinescu, Piese pentru pian, ambele publicate în Editura Muzicală, Bucureşti, 2009, având sponsor Primăria Municipiului Ploieşti şi
o carte + CD Paul Constantinescu – Piese pentru pian, apărută la iniţiativa Asociaţiei Culturale Paul Constantinescu 2009 Ploieşti, având sponsor Mobel Auto Skoda Dealerul din Ploieşti, reprezentat prin D-na Jana Cioată.

Sanda Hîrlav Maistorovici Ion Brad Costin Tuchilă
prezentarea CD-ului prezentare cărţi imagine din public

Am apreciat în mod deosebit ataşamentul muzicienei ploieştene faţă de compozitorul Paul Constantinescu şi capacitatea deosebită de animatoare muzicală a oraşului natal al muzicianului comemorat şi al lui Ion Luca Caragiale, etalându-şi cu demnitate şi mândrie roadele eforturilor sale didactice prin elevele de la clasa sa de pian. Patru copile drăgălaşe, talentate şi harnice - Silvia Mihai, Lucia Popescu, Fabiola Ioniţă şi Ioana Enea –, de la Liceul de Muzică din Ploieşti, au reuşit să realizeze un CD cu integrala Pieselor pentru pian de Paul Constantinescu sub îndrumarea pasionatei lor profesoare şi a prof. Irina Ungureanu. Demersurile necesare unei imprimări profesionale la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti aparţin Sandei Hîrlav-Maistorovici, în caliate de cadru didactic şi la această instituţie. Inimoasa animatoare muzicală a dăruit BMMS şi Ilincăi Dumitrescu, furnizoarea unui substanţial fond documentar din arhiva familiei sale pentru realizarea cărţilor, cu această ocazie, împreună cu volumele prezentate şi câte un bust din bronz al compozitorului comemorat.

Cele trei cărţi şi CD-ul oferă cititorului, ascultătorilor şi interpreţilor o bogată informaţie despre compozitor, dar şi despre umoristul, poetul, desenatorul, scriitorul şi autobiograful Paul Constantinescu. Ca o replică tainică, discretă, la cele oferite publicului de către muzicieni, artista plastică Andana Călinescu şi-a umplut un carnet cu desene şi schiţe de portrete ale muzicienilor ce au evoluat pe scenă, surprinşi în diferite ipostaze.

După amiaza zilei de 30 noiembrie a fost foarte generoasă, căci nu a fost după amiaza unui singur interpret, aşa cum apare în genericul stagiunii camerale, ci a fost după amiaza prea plinului muzical al mai multor interpreţi de literatură muzicală şi muzicologică. Primitoarea Bibliotecă Metropolitană oferă clienţilor săi nu numai un program de lectură şi spectacol literar foarte bogat şi divers, ci şi splendide seri de muzică, luni la ora 5, de două ori pe lună.

Viitoarea după amiază a unui interpret va fi în 14 decembrie la ora 17.

* Fotografiile au fost realizate de: Sanda Hîrlav-Maistorovici, Ion Lazu şi Gabi Roman.