|
Cronica muzicală on-line |
||||
Cluj International Music Competition 2019 – Un succes internațional cu rezonanță clujeană (I) (Andra Daniela PĂTRAȘ – 25 iulie 2019)
În perioada 7-14 iulie 2019, Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” a fost învăluită de armonicele încântătoare ale instrumentelor flaut și clarinet, datorită activităților care au avut loc sub egida Concursului de Interpretare Muzicală Cluj International Music Competition. Evenimentul a vizat mai multe aspecte formative, având, pe lângă componenta competițională, pe cea educativă (cursuri de măiestrie oferite de membrii juriului, sesiuni de feedback cu membrii juriului), cea tehnică (expoziții de instrumente și accesorii) și cea cultural-artistică (concert de deschidere, concert-gală de închidere și etape de concurs deschise publicului). Ediția din 2019 este o continuare a Concursului Internațional de Muzică „Gheorghe Dima” și reprezintă cea mai de succes ediție organizată până acum de către Asociația Culturală „Notes and Ties”. Cantitativ, acest nou brand a adus un număr record de concurenți: 212 instrumentiști din peste 40 de țări din întreaga lume (pe lângă țările europene, s-au înscris concurenți și de pe alte continente, din țări precum: Noua Zeelandă, China, Taiwan, SUA, Coreea de Sud, Japonia, Singapore, Columbia etc.). De asemenea, valoarea mare a premiilor ambelor secțiuni a reprezentat un punct de atractivitate, acestea fiind materializate în sume de bani și instrumente sau accesorii oferite de finanțatorii și sponsorii concursului. Calitativ, nivelul concurenților a fost foarte ridicat, situând evenimentul din Cluj pe harta celor mai prestigioase concursuri de profil din Europa; printre înscriși s-au regăsit foști sau viitori participanți ai concursurilor Prague Spring International Music Competition (Cehia), Concurs de Genèva (Elveția), ARD International Music Competition (Germania) ș.a. Începutul a fost marcat de concertul-etalon susținut de către membrii juriilor, un eveniment inedit în peisajul artistic clujean prin alăturarea, sub cupola unui concert, a 13 soliști de talie mondială, muzicieni care au câștigat concursuri internaționale și care ocupă poziții importante în cele mai prestigioase orchestre ale lumii sau în universități. Pe de altă parte, evenimentul a fost de excepție prin demonstrația interpretativă sclipitoare a unui repertoriu variat din punct de vedere stilistic. Concertul a debutat cu duo-ul format din flautiștii Seiya Ueno (Japonia) – unul dintre cei mai apreciați flautiști ai momentului – și Sébastian Jacot (Elveția) – prim-flautist în Gewandhaus, Leipzig – care au adus o interpretare plină de sensibilitate și luminozitate a Sonatei în canon nr.1 de G. Ph. Telemann, subliniind trăsăturile epocii baroce. Următorul duo al flautiștilor francezi Alexis Roman – prim-flautist la Jyväskylä Sinfonia, Finlanda – și Virgile Aragau – prim-flautist în Orchestra Filarmonică a Operei din Marsilia – s-au completat armonios, alcătuind o singură entitate în interpretarea limpede și clară a părții Allegro agitato din Sonata în mi minor, KV 310 de W. A. Mozart. Prima apariție pe scenă a clarinetului a fost marcată de Tibor Reman (România/Germania) – prim-clarinetist în Staatskapelle, Berlin – acompaniat de pianista Bernadette Czumbil, cu lucrarea Fantasiestücke de R. Schumann. Am remarcat, în interpretarea sa, grija față de detaliile expresive, acesta reușind să dinamizeze discursul muzical cu un spectru larg de nuanțe timbrale. O provocare pentru publicul avizat aflat în sală a constituit-o următorul moment: interpretarea carismatică oferită de Eduard Belmar (Spania) – flaut solo în Orchestra din Frankfurt – a lucrării Sonata Appasionata, op.140 de S. K. Elert, lucrare inclusă în lista de concurs. Prin interpretarea sa a oferit o posibilă cheie de descifrare acestei file muzicale din repertoriul german. Punctul culminant al primei părți de concert l-a reprezentat lucrarea, cu puternice influențe central-europene, Sholem Alekhem, Rov Feidman de Béla Kovács, în interpretarea-model oferită de tânărul Han Kim (Coreea de Sud) – prim-clarinetist în Orchestra Simfonică Radio a Finlandei – și pianista Bernadette Czumbil. Într-un mod spectaculos, solistul și-a etalat calitățile interpretative, reușind să creeze fraze pline de expresivitate prin multiple efecte glissando, ornamente perlate, procedee sonore inedite, totul realizat cu o lejeritate firească. Lucrarea The Panic Flirt a compozitorului portughez Alexandre Delgado a completat tabloul stilistic cu o creație modernă. Interpretarea flautistului Loïc Schneider (Franța) – membru al orchestrei Suisse Romande – a stârnit ropote de aplauze, fiind o demonstrație de forță expresivă, cu utilizări ingenioase și neconvenționale ale flautului. Flautista Irina Stachinskaya (Rusia) – solistă celebră și fostă membră a Filarmonicii din Moscova – a impresionat prin virtuozitate interpretativă cu o lucrare dedicată inițial viorii – Capriciul nr.5 de N. Paganini. Prima parte a concertului s-a încheiat cu o frumoasă surpriză muzicală, un bis care i-a reunit pe cei șapte flautiști pentru aranjamentul muzical al unui fragment din Visul unei nopți de vară de F. Mendelssohn Bartholdy. În partea a doua a concertului de deschidere soliștilor li s-au alăturat membrii Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”, care au acompaniat, cu măiestrie, ultimele trei lucrări ale serii, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare. Această a doua parte a avut în prim-plan clarinetul, debutând cu Canzona de Serghei Taneev, în ipostază solistică fiind Sergey Eletskiy (Rusia) – prim-clarinetist în Orchestra Națională a Rusiei – a cărui interpretare a fost o ilustrare reușită a sinergiei dintre compozitor și interpret. A fost încă o demonstrație de talent, seriozitate și muzicalitate, înrădăcinate în tradițiile școlii naționale originare a interpretului. A urmat Carlos Ferreira (Portugalia) – prim-clarinetist în Orchestre National de Lille – cu părțile II și IV ale Cvintetului pentru clarinet de C. M. von Weber. Partea lentă a fost asemenea unei rugăciuni, solistul reușind să creeze acea stare de contemplație specifică, însuflețind discursul prin cantabilitate și muzicalitate expresivă. Partea finală a reprezentat o demonstrație de talent expusă cu virtuozitate, tehnică impecabilă și maturitate în conducerea frazelor. Ultima lucrare din concert i-a adus împreună pe doi clarinetiști formați în aceeași tradiție: Damien Bachmann (Elveția) – prim-clarinetist CHAARTS Chamber Artist, Lausanne – și Sérgio Fernandes Pires (Portugalia) – prim-clarinetist în Musikkollegium Winterthur. Încă de la primele acorduri ale lucrării Il Convegno, op.76, de A. Ponchielli a licărit comunicarea frumoasă dintre ei, ceea ce a fost de bun augur pentru complicitatea în favoarea muzicii. S-au remarcat printr-o interpretare de excepție, executând pasajele de virtuozitate cu foarte multă eleganță și naturalețe, presărând discursul muzical cu minunate culori timbrale. Aceasta a fost prima expunere a membrilor juriilor, puterea exemplului fiind definitorie în concepția evenimentului derulat pe parcursul săptămânii. Ulterior s-a alăturat clarinetistul Giovanni Punzi (Italia) – prim-clarinetist la Filarmonica din Copenhaga -, completând tabloului juraților, pentru următoarele activități prevăzute de agenda: jurizarea etapei a II-a, a semifinalie și finalei concursului, susținere de cursuri de măiestrie și sesiuni de feedback cu concurenții. Președintele juriilor a fost Răzvan Cosmin Poptean, managerul Concursului – prim-clarinetist în Orchestra Națională Simfonică a României și membru al Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania”. * Fotografii: George MOLDOVAN. |