|
I.
LOCALIZARE EXACTĂ
II. DATE JURIDICE
III. IDENTIFICAREA BUNULUI
IV. JUSTIFICAREA ÎNSCRIERII PE LISTA PATRIMONIULUI
|
I. LOCALIZARE
EXACTĂ
|
a. ŢARA
(ŞI STATUL DACĂ E DIFERIT)
România (Muntenia) |
b. STATUL,
PROVINCIA SAU REGIUNEA
Judeţul: Vâlcea
Oraşul: Horezu |
c. NUMELE
BUNULUI
Mănăstirea Horezu. |
d. LOCALIZAREA
PRECISĂ PE HARTĂ ŞI INDICAREA COORDONATELOR GEOGRAFICE
- 45° latitudine nordică
- 24° longitudine estică |
II.
DATE JURIDICE
|
|
a. PROPRIETAR
Obştea monahală din Horezu. |
b. STATUT
JURIDIC
Sub jurisdicţia Episcopiei Râmnicului şi Argeşului,
Râmnicu Vâlcea (judeţul Vâlcea). |
c. INSTITUŢIE
NAŢIONALĂ CU ROL ADMINISTRATIV
Ministerul Culturii, Direcţia Monumentelor Istorice,
Bucureşti, România. |
d. FORURI
ADMINISTRATIVE NAŢIONALE SAU ORGANIZAŢII ASOCIATE (DACĂ E
CAZUL)
Comisia Regională a Monumentelor. |
III.
IDENTIFICAREA BUNULUI
|
a. DESCRIEREA
BUNULUI
b. ISTORIC |
|
a. DESCRIERE
ŞI INVENTAR
Mănăstirea este situată în mijlocul cadrului pitoresc de
coline împădurite, bucurându-se de avantajul natural al unui sol
denivelat. Este cel mai important complex monahal din Valahia (Muntenia),
fiind ridicat după tipicul marilor mănăstiri de pe muntele
Athos, organizat în jurul catoliconului izolat de propria-i incintă,
lângă care se află un rând de schituri. În cazul Mănăstirii
Horezu, structura complexului urmează modelul regulat al stilului
renascentist, impunând o anumită simetrie pe axa est - vest: biserica
mare în centrul incintei, paraclisul situat deasupra refectoriului şi
în exterior - în partea de răsărit - „Bolniţa”, iar în
partea de apus schitul „Sfântul Ştefan".
Pentru a completa structura nord-estică în formă
de cruce, a fost înălţat schitul „Sfinţilor Apostoli",
iar spre sud-est a fost ridicată Biserica “Sfinţilor Îngeri”.
Catoliconul are la bază un plan triconc, cu un pronaos
foarte larg - o interpretare originală, după cum se consideră,
a modelului Mănăstirii Argeş, înălţată la
porunca domnitorului Neagoe Basarab (1512-1517). Biserica este prevăzută
la vest cu un pronaos exterior deschis.
O piesă remarcabilă este cadrul porţii de
la intrarea în pronaos, sculptat în piatră, împodobit cu motive vegetale,
model care avea să fie îndelung folosit mai târziu, în arta decorativă
a secolului al XVIII-lea.
Pictura interioară (a pronaosului) dezvăluie
un extraordinar registru inferior dedicat în întregime imaginilor votive:
Constantin Brâncoveanu cu soţia şi cei unsprezece copii şi
domnitorii valahi din vremurile mai vechi, Basarabii şi Cantacuzinii.
Peretele dinspre răsărit al pronaosului exterior este în întregime
decorat cu o magnifică frescă a „Judecăţii de Apoi”.
Iconostasul din lemn sculptat reprezintă o piesă
extrem de valoroasă datorită faptului că s-au păstrat
icoanele originale.
Paraclisul este aşezat deasupra refectoriului şi
urmează un plan rectangular, cu o turelă ridicată deasupra
naosului şi cu un pronaos exterior deschis. Pictura interioară
este opera pictorilor Preda şi Marin. Iconostasul paraclisului este,
de asemenea, cel original.
Reşedinţa domnească, aflată în partea
de sud-est a incintei, urmează un plan cu două niveluri: pivniţele
formate de perechile de travee cu bolţi sferice şi, deasupra
reşedinţei, sălile de ceremonie boltite şi susţinute
de coloane sculptate în piatră.
Spre sud, „foişorul” lui Dionisie Bălăcescu,
desăvârşit de meşterul Iosif, reprezintă prin ornamentele
sale sculptate stadiul final - post-brâncovenesc - al complexului.
Chiliile cu două niveluri sunt precedate de galerii
arcuite al căror ritm scoate în evidenţă linia clasică
a complexului.
Biserica „Bolniţei” cuprinde altarul, naosul rectangular
şi pronaosul exterior deschis. O temă neobişnuită
apare în programul iconografic al nartexului exterior, respectiv „Viaţa
bunului călugăr”.
Schitul „Sfinţii Apostoli" a păstrat, de la ctitorirea
sa, numai biserica cu acelaşi hram. Ea deţine un remarcabil
altar din trei părţi (după tipicul mănăstirilor
de pe muntele Athos). Programul iconografic este puternic marcat de concepţia
teologică monastică a stareţului Ioan.
Biserica schitului „Sfântul Ştefan" are un contur deosebit
de armonios. Meşterul zugrav al acestui edificiu este Andrei.
Biserica „Sfinţii Îngeri" poate fi singularizată
ca parte a acestui vast complex mănăstiresc domnesc datorită
noului său tip de portret votiv, anume portretul de grup al familiei
din mica boierime, cea a lui Dionisie Bălăcescu, ctitorul monumentului.
Fiecare din aceste mici lăcaşuri de cult, active
încă, şi-a păstrat iconostasele şi piesele de mobilier
originale.
Merită a fi menţionată şi încăperea
care adăpostea biblioteca în vremea domnitorului Brâncoveanu, deoarece
poartă o inscripţie în greaca veche, care încă se mai află
deasupra intrării.
|
|
b. ISTORIC
Mănăstirea a fost ctitorită în 1690 şi a fost bogat
înzestrată de către domnitorul Constantin Brâncoveanu (1688-1714).
Acest domnitor luminat, împreună cu familia sa, a ridicat, uneori
reconstruind pe fundaţii deja existente, nenumărate mănăstiri
şi biserici pe care le-a împodobit cu picturi murale, cu icoane aşezate
pe iconostasuri somptuoase, cu mobilier, argintărie şi broderii
religioase. Exemplul său a fost urmat de către boieri şi
înalte feţe bisericeşti care obişnuiau să înalţe
lăcaşuri de cult. Stilul artistic al epocii sale s-a caracterizat
printr-o mare unitate şi poartă numele de „artă brâncovenească”,
un epitet atribuit întregii perioade în care a trăit.
Biserica principală a mănăstirii (catoliconul),
având ca patroni pe Sfinţii Împăraţi Constantin şi
Elena, a fost începută în 1690 şi terminată în 1692, conform
inscripţiilor votive. Lucrările s-au desfăşurat sub
îndrumarea meşterului zidar Manea, a cioplitorului în piatră
Vukaşin Karadja şi a tâmplarului Istrate, ale căror portrete
sunt zugrăvite în pictura exterioară a pronaosului. Pictura
interioară, finisată în 1694, a fost realizată de un grup
de zugravi sub îndrumarea artistului grec Constantin, stabilit în Valahia
şi care a fondat şcoala de pictură murală şi
de icoane organizată la Horezu.
În acelaşi timp cu impunătoarea biserică
a fost construită şi incinta, înzestrată în interior, la
sud, vest şi nord de reşedinţa domnească, cu chilii
dublu etajate, cuhnii şi alte construcţii anexe. La început,
intrarea în mănăstire a fost amplasată în centrul aripii
vestice a incintei, acolo unde se află paraclisul, dar mai târziu,
înainte de 1750, a fost închisă şi transformată în refectoriu,
accesul fiind permis prin coridorul boltit de sub clopotniţa din
aripa sudică.
În 1753 stareţul mănăstirii, Dionisie Bălăcescu,
a ridicat „foişorul” care-i poartă numele.
Paraclisul, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului", a fost
ridicat în 1696.
Biserica Bolniţei constituie de fapt un complex mai
restrâns, care cuprinde Biserica „Adormirea Maicii Domnului" şi spitalul
numit „foişor”, acestea fiind ctitorite între 1696 şi 1699 de
către Maria Doamna, soţia lui Constantin Brâncoveanu. Schitul
„Sfinţilor Apostoli" se datorează iniţiativei lui Constantin
Brâncoveanu (fiul şi moştenitorul cu acelaşi nume, al domnitorului),
cu bani împrumutaţi de la stareţul mănăstirii. Biserica
a fost construită în 1698 şi pictată în 1700.
Schitul „Sfântul Ştefan" a fost înălţat cu
sprijinul lui Ştefan Brâncoveanu, cel de-al doilea fiu al domnitorului,
în jurul bisericii cu acelaşi hram.
Biserica „Sfinţilor Îngeri" a străvechiului schit
de la Ţigănia reprezintă ctitoria din prima decadă
a secolului al XVIII-lea, a obştii monahale din Horezu, interiorul
bisericii fiind pictat în 1753 din iniţiativa stareţului Dionisie
Bălăcescu. În prezent funcţionează ca biserică
sătească (Romanii de Jos).
Mănăstirea a avut mult de suferit de pe urma războiului
turco-austriac din 1716-1718, ca şi de pe urma celui turco-ruso-austriac
din 1787-1792, când au fost ridicate construcţiile exterioare ale
incintei principale.
Cu ocazia restaurărilor din 1872, câteva corpuri de
chilii triplu etajate au fost înfiinţate în aripa de sud-vest a incintei
principale.
|
IV.
JUSTIFICAREA ÎNSCRIERII
|
a. CRITERII
DUPĂ CARE ESTE PROPUSĂ ÎNSCRIEREA
b. EVENTUALĂ ANALIZĂ COMPARATIVĂ
c. AUTENTICITATE, INTEGRITATE
|
|
a. CRITERII
DUPĂ CARE ESTE PROPUSĂ ÎNSCRIEREA (ŞI JUSTIFICAREA ÎNSCRIERII
CONFORM ACESTOR CRITERII)
Motivele pentru care se consideră că bunul îndeplineşte
criteriile de patrimoniu cultural, laolaltă cu o evaluare comparativă
a bunului (dacă este cazul) în raport cu alte bunuri de factură
similară, sunt prezentate mai jos:
Criteriul I. Complexul Mănăstirea Horezu reprezintă
o capodoperă a stilului brâncovenesc, o excelentă sinteză
artistică. Se remarcă prin puritate şi echilibru arhitectural,
prin bogăţia de ornamente sculptate, prin viziunea compoziţională
de inspiraţie religioasă, prin portretele votive şi elementele
decorative pictate.
Criteriul II. Mănăstirea Horezu a constituit
un important şi înfloritor centru de cultură. Şcoala de
pictură de la Horezu a marcat pictura românească a secolului
al XVIII-lea (pictura murală şi de icoane). Reprezentanţii
acestei şcoli au lucrat atât în Valahia, cât şi în Transilvania.
Biblioteca mănăstirii a avut, la rândul său, un rol cultural
important în întreg spaţiul ortodox.
Criteriul III. Prin arhitectura, sculptura şi pictura
sa, Mănăstirea Horezu constituie unul din cele mai reprezentative
monumente ale epocii brâncoveneşti, perioadă de mare înflorire
culturală în Valahia. Este cel mai vast şi somptuos complex
monahal din cele ridicate în sud-estul Europei la sfârşitul secolului
al XVII-lea.
|
|
b. EVENTUALĂ
ANALIZĂ COMPARATIVĂ (MENŢIONÂND STAREA DE CONSERVARE A BUNURILOR
SIMILARE)
Restaurarea ştiinţifică a contribuit la menţinerea
bunei stări de conservare a complexului Mănăstirii Horezu,
la păstrarea intactă a valorilor sale şi, în acelaşi
timp, la asigurarea continuităţii lor.
Conservarea monumentului în cele mai bune condiţii
este asigurată prin legislaţia privitoare la protejarea monumentelor
în România.
|
|
c. AUTENTICITATE,
INTEGRITATE
Restaurarea condusă de Direcţia Monumentelor Istorice a pus
în valoare şi a conservat toate valorile artistice originale ale
complexului monahal de la Horezu, fără a le modifica. Unitatea
lui stilistică a fost integral conservată, dat fiindcă
elementele adăugate ulterior, câteva cu o valoare specială,
se încadrează armonios în restul ansamblului. Alte garanţii
de autenticitate sunt: pictura murală, foarte bine păstrată
în starea sa iniţială, inscripţiile pictate şi sculptate,
piesele inventarului mobil original: iconostasuri, obiecte liturgice,
candelabre, icoane etc.
|